آسیاتک قم | 37173

اینترنت پرسرعت آسیاتک: امور مشترکین استان قم

اینترنت پرسرعت آسیاتک: امور مشترکین استان قم

آسیاتک قم | 37173

این وبلاگ متعلق است به دفتر مرکزی امور مشترکین آسیاتک قم
شماره تماس پنج رقمی : 37173-025
وبسایت رسمی : QomAdsl.com

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

    برای عضویت در خبرنامه، ایمیل خودرا وارد کنید:

    Delivered by FeedBurner

طبقه بندي موضوعي
آخرين نظرات
  • ۱ خرداد ۹۷، ۰۷:۱۲ - مهسا
    :/
پيوندهاي روزانه

برآورد رسمی از سود «سهام عدالت»

چهارشنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۶، ۰۷:۲۴ ق.ظ

سهام عدالت و موضوع پرداخت سود این سهام پرماجرا، سرانجام به نقطه پایانی خود نزدیک می‌شود. حدود 49 میلیون نفر مشمول دریافت سود سهام عدالت پس از گذشت بیش از یک سال از موعد مقرر دریافت سود مزبور، همچنان در انتظار به سر می‌برند. با توجه به برگزاری اکثر مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر موجود در پرتفوی سهام عدالت، به گام‌های پایانی این پروسه نزدیک‌ می‌شویم. بر این اساس طبق اظهارات قبلی رئیس سازمان خصوصی‌سازی، تا اتمام برگزاری مجامع شرکت‌های موجود در سبد «عدالت» امکان برآورد دقیق از سود تعلق گرفته به مشمولان نبود. اکنون با اتمام فصل مجامع می‌توان رقم مشخصی از سود سهام عدالت ارائه کرد.

بر این اساس پوری‌‌حسینی در نشست خبری روز گذشته از قیمت‌گذاری قطعی 30 شرکت موجود در پرتفوی سهام عدالت خبر داد و عنوان کرد: تا کنون با دریافت 3‌هزار و 345 میلیارد تومان سود از این شرکت‌ها، می‌توان سود 125 هزار تومانی را برای هر مشمول سهام عدالت در نظر گرفت. البته طبق اظهارات این مقام مسوول، با توجه به اینکه مجمع هلدینگ خلیج فارس به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین و بزرگترین بنگاه‌های موجود در سبد مزبور، هنوز تشکیل نشده این سود به بیش از این رقم خواهد رسید. طبق پیش‌بینی این مدیر با احتساب سود دریافتی احتمالی از مجمع «فارس»، به نظر می‌رسد سود قطعی، کمتر از 150هزار تومان نباشد. با این وجود همچنان زمان پرداخت سود مشخص نیست؛رئیس سازمان خصوصی‌سازی معتقد است چنانچه شورای عالی اجرای سیاست‌های اصل 44 موافقت کند، سودهایی که تا‌کنون دریافت شده به حساب مشمولان واریز خواهد شد.

 

جزئیات بیشتر از نشست روز گذشته 

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در نشست خبری صبح دیروز با بررسی و اعلام آمار دریافتی از سود مجامع شرکت‌ها اظهار کرد: از ٤٩ شرکت دارای قیمت‌گذاری قطعی ٣٠شرکت سود توزیع کرده‌اند و ١٦ شرکت تنفس اعلام کرده یا سود نداشته‌اند. بر این اساس سود دریافتی از این 30 شرکت به 3هزار و 345 میلیارد تومان رسیده است. میر‌علی‌اشرف عبدالله‌ پوری‌‌حسینی در ادامه افزود: بر اساس سود دریافتی، افرادی که مجموع سهام تخصیص یافته آنها از محل سود، تخفیف و آورده نقدی یک میلیون تومان است، از این محل سودی به مبلغ حداقل 125 هزارتومان دریافت خواهند کرد. وی در ادامه افزود: برای افرادی که سهام آنها 530 هزار تومان است، مبلغ سود حدود 65هزارتومان خواهد بود. پوری‌‌حسینی در ادامه به برگزار نشدن برخی مجامع شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هنوز مجمع سه شرکت برگزار نشده که در این میان هلدینگ خلیج فارس از بقیه مهمتر است و تقسیم سود قابل توجهی خواهد داشت.

وی ادامه داد: با توجه به سنوات قبل و تجربه تقسیم سود بیشتر از 600 میلیارد تومانی در مجامع «فارس»، انتظار می‌رود این تقسیم سود در سال جاری نیز کمتر از این رقم نباشد. اما با توجه به اینکه مجمع مزبور با لحاظ سال مالی منتهی به پایان خرداد ماه 96، تا پایان مهرماه برگزار خواهد شد، این سود در پرتفوی کنونی سهام عدالت لحاظ نشده است. به گفته پوری‌‌حسینی، با توجه به اینکه حداقل سود دریافتی از مجمع هلدینگ خلیج فارس بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد بود، پیش‌بینی می‌شود پس از برگزاری مجمع عمومی چند شرکت باقی مانده سبد سهام عدالت، سود مصوب شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت در سال جاری بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان شود. وی در ادامه تاکید کرد: به این ترتیب هر مشمول دریافت «عدالت» با احتساب دراختیار داشتن یک میلیون تومان سهم، سودی بیش از ۱۵۰ هزار تومان برای سال مالی ۱۳۹۵دریافت خواهد کرد.

 

زمان پرداخت سود هنوز مشخص نیست

پوری‌‌حسینی درباره زمان پرداخت سود سهام عدالت اظهار کرد: شورای عالی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ تصمیم می‌گیرد چه زمانی سود را پرداخت کند. البته این شورا در گذشته کلیات این موضوع را به ما دستور داده است و در کلیات آن هیچ ابهامی وجود ندارد. اما یک مورد هست که از هیات وزیران یا شورای عالی اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی درخواست کردیم که تعیین تکلیف کنند و ما نیازمند یک مصوبه هستیم که اگر آن مصوبه صادر شود سازمان خصوصی‌سازی خواهد توانست اجرای دستور کند. رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: اولین زمانی که ما بتوانیم سود سهام عدالت را تقسیم کنیم زمانی است که ما بتوانیم این سود را از شرکت‌های سرمایه‌پذیر دریافت کنیم. آنچه تاکنون اتفاق افتاده تصویب سود تقسیمی است که عدد آن ۳۳۴۵ میلیارد تومان است. (بنا به قوانین بورس، شرکت‌ها تا 8 ماه مهلت پرداخت این سود مصوب را دارند.)

 

نیاز به دریافت کدهای شبا

پوری‌‌حسینی در ادامه یکی دیگر از ملزومات برای پرداخت سود را دریافت شماره‌های شبا از کلیه مشمولان عنوان کرد و گفت: سال گذشته آیین رونمایی سامانه سهام عدالت صورت گرفت و بر این اساس ٤٧ میلیون نفر مجاز به ورود به سامانه شدند و از سال ٩٦ نیز شماره شبا دریافت شد. تا امروز ٣٦ میلیون نفر وارد سامانه شده و از وضعیت سهام خود مطلع شده‌اند و ٢٩ میلیون نفر شماره شبا داده‌اند. وی افزود: عدم انطباق شماره شبا از سوی نظام بانکی دریافت شده و ٢٧ میلیون نفر شماره شبای حساب تأیید شده دارند. این در حالی است که نسبت به ٢٠ میلیون نفری که هنوز شماره شبا نداده‌اند، نگران هستیم.

 

سهم کسانی که شماره شبا نداده‌اند، محفوظ است

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به 20 میلیون نفری که هنوز شماره شبای خود را در سامانه سهام عدالت ثبت نکرده‌اند، اظهار کرد: سود این افراد محفوظ است. پوری‌‌حسینی افزود: البته ممکن است در آینده مصوباتی داشته باشیم که یک بازه زمانی برای این افراد تعریف شود اما در شرایط کنونی هر زمان که شماره شبا وارد و تایید شود، فرد در فهرست واریز سود قرار می‌گیرد. در حقیقت کسانی که شماره شبای خود را به سازمان خصوصی‌سازی اعلام نکرده‌اند، خود را از حق قانونی خود محروم کرده‌اند. پوری‌‌حسینی از 20 میلیون نفری که شماره شبای خود را وارد سامانه سهام عدالت نکرده‌اند خواست هرچه سریع‌تر اقدام به این کار کنند زیرا تنها در این صورت از سود سهام خود بهره‌مند خواهند شد.

 

شرط دریافت سود بیشتر

پوری‌‌حسینی درباره کسانی که مابه التفاوت باقی‌مانده تا سقف یک میلیون تومانی سهام‌عدالت را واریز نکرده‌اند، گفت: هرچند هیچ اجباری برای این کار نیست، اما افراد می‌توانند تا پایان شهریور ماه الباقی سهم خود از سهام‌عدالت را واریز کنند و سهم خود را به یک میلیون تومان برسانند. وی در عین حال با یادآوری اینکه در اطلاعیه‌های پیشین سازمان خصوصی‌سازی گفته شده بود که مهلت واریز آورده نقدی مشمولان تا پایان تیرماه امسال است، گفت: کسانی که بعد از تیرماه این واریز را انجام دهند، از سود کامل سال 95 بهره‌ای نخواهند داشت و همان رقم قبلی ملاک عمل است اما در سود سال 96 که در سال 97 محاسبه می‌شود، بیشتر سهیم خواهند شد.

 

بلوکه کردن پول نداریم

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه با اظهار این مطلب که قرار نیست سودهای دریافتی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر نزد سازمان بلوکه شود، گفت: بنای ما این نیست که اگر سودی را از شرکت‌ها دریافت می‌کنیم آن را بلوکه کنیم و آن را یکجا بپردازیم، اما اگر این کار را کردیم به ناچار بوده است. پوری‌‌حسینی ادامه داد: هدف ما این است به مرور که سود را دریافت می‌کنیم آن را بین مشمولان تقسیم کنیم و تا به امروز رقم یادشده از شرکت‌ها دریافت شده است. تا پایان شهریورماه این مقدار به اندازه‌ای برسد که با دستور شورای عالی اصل ۴۴ ما مجاز باشیم قسمت اول سود را بین مشمولان دریافت سهام عدالت تقسیم کنیم.

 

نگاهی به واگذاری‌ها در 16 سال اخیر

پوری‌‌حسینی در ادامه با اشاره به کارنامه ۱۶ سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی و واگذاری‌های کنترلی شرکت‌ها گفت: ما در طول ۱۶ سال گذشته شرکت‌هایی را کنترلی واگذار کردیم، ولی متاسفانه در برخی موارد شاهدیم که عملکرد خصوصی‌سازی زیر سوال می‌رود. اظهاراتی از قبیل اینکه هرجا خصوصی‌سازی به‌صورت کنترلی شرکت‌ها را واگذار کرده آنجا نابود شده و کارگرها اخراج شده‌اند و تولید نیز تعطیل شده است. رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اظهار این مطلب که عده‌ای اصرار دارند چهره نامناسبی از خصوصی‌سازی نشان دهند، گفت: طبق ارزیابی‌های به عمل آمده تا به امروز در مجموع شرکت‌های واگذار شده کنترلی توسط سازمان خصوصی‌سازی، نه تنها کاهش اشتغال نداشتیم، بلکه در آنها افزایش سطح اشتغال را نیز تجربه کرده‌ایم. وی توضیح داد: در طول ۱۶ سال گذشته ۱۷۱۳ مورد در لیست واگذاری قرار داشتند که ۸۴۵ مورد کاملا واگذار شده و ۱۷۶ شرکت خود از بین رفته‌اند یا مصوبه انحلال داشته‌اند یا ورشکست شده‌اند. به این ترتیب شاهد خروج این دسته از لیست واگذاری‌ها بودیم. پوری‌‌حسینی ادامه داد: همچنین ۱۴۵ شرکت دیگر وجود دارد که در آستانه خروج از لیست واگذاری هستند. پوری‌‌حسینی تاکید کرد: عده‌ای انتقاد می‌کنند که چرا دولت یازدهم این ۱۴۵ شرکت را می‌خواهد از لیست واگذاری خارج کند. در پاسخ به آنها باید بگویم که این شرکت‌ها قابل واگذاری نیستند. وی ادامه داد: مثلا شرکت توزیع برق، گاز و آبفای شهری و صندوق‌های حمایت کشاورزی جزو شرکت‌های اقتصادی نیستند، زیرا خدمات و کالاهای این شرکت‌ها قیمت تکلیفی دارند و به نوعی دولت برای ارائه‌ این خدمات یارانه می‌پردازد. اگر ما در چنین شرایطی این شرکت‌ها را واگذار کنیم به بخش خصوصی نمی‌توان گفت قیمت‌های تکلیفی را اعمال کن، چرا که بخش خصوصی نباید یارانه بپردازد. به گفته پوری‌‌حسینی، یا دولت باید قبول کند که این یارانه را بدهد یا باید آن را از دریافت‌کنندگان کالا و خدمات بگیریم که هیچ کدام از این دو شرایط فراهم نیست و تا زمانی که این شرایط فراهم نباشد ما امکان واگذاری این شرکت‌ها را نداریم.

 

همایشی به منظور تشریح عملکرد خصوصی‌سازی

پوری‌‌حسینی در ادامه به همایش هفته آینده اشاره کرد و گفت: قرار است نحوه عملکرد دولت در حوزه خصوصی‌سازی به مناسبت پایان عمر دولت یازدهم در همایش هفته آینده، تشریح شود. وی افزود: این کارنامه قرار است هفته آینده با حضور مقامات ارشد کشور تشریح شود. به نحوی که از اجرای اصل ٤٤ و نقاط قوت و ضعف گزارشی ارائه خواهد شد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرد: ارزیابی از واگذاری‌های کنترلی طی سال‌های گذشته صورت خواهد گرفت و به قبل و بعد واگذاری نمره داده شده است. پوری‌‌حسینی در ادامه توضیح داد: در این همایش 9 شرکت انتخاب شده و به آنها تندیس و لوح تقدیر اعطا خواهد شد؛ 3 شرکت برتر در حوزه شاخص بهره‌وری، 3شرکت برتر در حوزه شاخص اشتغال‌زایی و 3 شرکت برتر نیز در حوزه تمامی عوامل واگذاری برگزیده خواهند شد. به گفته این مقام مسوول، هدف از برگزاری این همایش تشریح عملکرد واقعی خصوصی‌سازی و رفع ابهامات و افتراهای وارده به عملکرد این نهاد است. تا به این ترتیب بخش خصوصی از اعتماد بیشتری برخوردار شود و شاهد تداوم خصوصی‌سازی در دولت دوازدهم با روندی  مناسب باشیم

۹۶/۰۵/۰۴
محمدرضا سیفی - آسیاتک