آسیاتک قم | 37173

اینترنت پرسرعت آسیاتک: امور مشترکین استان قم

اینترنت پرسرعت آسیاتک: امور مشترکین استان قم

آسیاتک قم | 37173

این وبلاگ متعلق است به دفتر مرکزی امور مشترکین آسیاتک قم
شماره تماس پنج رقمی : 37173-025
وبسایت رسمی : QomAdsl.com

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

    برای عضویت در خبرنامه، ایمیل خودرا وارد کنید:

    Delivered by FeedBurner

طبقه بندي موضوعي
آخرين نظرات
  • ۱ خرداد ۹۷، ۰۷:۱۲ - مهسا
    :/
پيوندهاي روزانه

۱۵ جنگ مرگبار تاریخ

شنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۸ ب.ظ

در ادامه خونبارترین جنگ‌های تاریخ بشریت را که هر کدام حداقل منجر به مرگ بیش از ۲ میلیون نفر شده‌اند، بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تاریخ جهان مملو از نبردهایی است که با دلایل مذهبی، سیاسی و ... اتفاق افتاده‌اند و عواقب سنگین، گسترده و جبران‌ناپذیری همچون مرگ‌ومیر، قحطی، مهاجرت اجباری و شرایط غیرقابل‌تحمل زندگی را به همراه داشته‌اند.

۱۵- جنگ صد ساله
شمار تلفات: ۲.۳ الی ۳.۳ میلیون نفر
زمان: ۱۳۳۷ تا ۱۴۵۳
طرفین درگیری: پادشاهی انگلستان و پادشاهی فرانسه
جنگی که به مدت ۱۱۶ سال و به‌ منظور دستیابی به کنترل بر روی پادشاهی فرانسه به وقوع پیوست و ۵ نسل از پادشاهان این کشور را درگیر خود کرد. پس از چندین دهه جنگ بی‌سرانجام، در حالی ‌که هر دو پادشاهی تعداد بی‌شماری از سربازانشان را از دست داده بودند و قحطی، جنگ‌های داخلی و کمبود آذوقه، قلمرویشان را تهدید می‌کرد، مجبور شدند به این جنگ پایان دهند.
۱۴-جنگ‌های مذهبی فرانسه
شمار تلفات: ۲ الی ۴ میلیون
زمان: مارس ۱۵۶۲ تا آوریل ۱۵۹۸
طرفین درگیری: کاتولیک‌ها و پروتستان‌های فرانسه
کشتار واسی در مارس ۱۵۶۲ باعث شعله‌ور شدن آتش خصومت میان این دو مذهب و آغازگر جنگی خونین در فرانسه شد. جنگ‌های مذهبی فرانسه به ضعیف شدن قدرت مطلقه پادشاهی در دوران فرانسیس دوم و چارلز نهم انجامید و سرانجام در آوریل ۱۵۹۸ و در زمان پادشاهی هنری چهارم، این دو فرقه مجبور شدند صلح کنند. 

۱۳-جنگ دوم کانگو
شمار تلفات: ۲.۵ الی ۵.۴ میلیون نفر
زمان: ۲ آگوست ۱۹۹۸ تا ۱۸ جولای ۲۰۰۳
طرفین درگیری: ۹ کشور آفریقایی و حدود ۲۰ گروه مسلح
دومین جنگ کانگو یک سال پس از اولین جنگ کانگو اتفاق افتاد و این دو جنگ بر سر دلایل یکسانی روی دادند. پس از جنگ اول و دخالت کشورهای خارجی مانند زیمباوه، نامیبیا، آنگولا، چاد و سودان، جنگ دوم شاهد نسل کشی‌های گسترده و جنایات جنگی زیادی بود.
پس از ترور لورندزیر کابیلا، رئیس جمهور جمهوری دموکراتیک کانگو، پسرش، جوزف کابیلا، به اتفاق آراء رئیس مجلس کانگو شد. در سال ۲۰۰۲، توافق‌نامه‌های صلح امضا شد و طی دو سال بعد، برنامه‌هایی برای انتخابات مجلس و رئیس‌جمهور مقرر گردید. در سال ۲۰۰۳، جنگ رسماً با استقرار دولت انتقالی به پایان رسید.

۱۲-شورش دستار زرد
شمار تلفات: ۳ الی ۷ میلیون نفر
زمان: ۱۸۵ تا ۲۰۵ پس از میلاد مسیح
طرفین درگیری: دهقانان، تائوئیست‌ها و سلسله هان
دلیل اصلی این آشوب بحران کشاورزان بود؛ به علت قحطی بسیاری از دهقانان و نظامیان سابق در شمال کشور مجبور به مهاجرت به جنوب شدند، اما سوءاستفاده زمین‌داران و افزایش مالیات باعث شد تا تحمل شرایط به حدی برای آنان دشوار شود که دست به شورش زدند. این شورش نام خود را از رنگ پارچه‌ای که شورشیان به سرخود می‌بستند، گرفته است.  تعداد زیاد شورشیان باعث شد تا سلسله هان توان رویارویی با آن‌ها را نداشته باشد و نتواند در مقابل آن‌ها بایستد.

۱۱-جنگ‌های ناپلئون
شمار تلفات: ۳.۵ الی ۷ میلیون نفر
زمان: ۱۸ مه ۱۸۰۳ تا ۲۰ نوامبر ۱۸۱۵
طرفین درگیری: فرانسه به رهبری ناپلئون اول و بسیاری از قدرت‌های اروپایی آن زمان
پس از انقلاب فرانسه نام‌نویسی مردم برای خدمت به ارتش فرانسه به ‌طور چشمگیری افزایش ‌یافته بود. ناپلئون توانست با انجام ۶۰ نبرد و تنها ۷ شکست، اروپا را فتح کند و فرانسه را به یک امپراتوری قدرتمند تبدیل نماید. همین مسئله به ناپلئون این جسارت را داد تا رؤیای فتح روسیه را در سر بپروراند. این جنگ به دلیل سرمای بیش ‌از حد و کمبود آذوقه به شکست فرانسه منجر شد.

۱۰- جنگ سی ساله
شمار تلفات: ۳ الی ۱۱.۵ میلیون نفر
زمان: مه ۱۶۱۸ تا مه ۱۶۴۸
طرفین درگیری: ایالات هابسبورگ و مخالفین ایالات هابسبورگ
این جنگ زمانی آغاز شد که امپراتور فردیناند دوم تلاش کرد مردم را به مذهب کاتولیک رمی بگرایاند و یکنواختی مذهب ایجاد کند؛ اما جمعیت پروتستان‌ها در شمال اروپا، احساس کردند این کار آزادی آن‌ها را نقض می‌کند. در نتیجه اتحادیه پروتستان‌ها را تشکیل داده و شورش کردند. علاوه بر این، پروتستان‌های اهل بوهم، هابسبورگ اتریش فردریک پنجم را به عنوان پادشاه خود انتخاب کردند. این کار باعث خشم کاتولیک‌های رمی در جنوب اروپا شد.
پس از شکست شورشیان توسط فردیناند دوم، کشورهای بسیاری در انگلیس به مخالفان یا موافقان پادشاهی تبدیل شدند. غارت مردم توسط سربازان و خشکسالی باعث شد میلیون‌ها نفر بمیرند و همه مذاهب آسیب ببینند.
۹- جنگ داخلی‌ روسیه
شمار تلفات: ۵ الی ۹ میلیون نفر
زمان: ۷ نوامبر ۱۹۱۷ تا ۱۶ ژوئن ۱۹۲۳
طرفین درگیری: ارتش سرخ، ارتش سفید، ارتش سبز و دیگر ارتش‌ها
پس از انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ و کناره‌گیری تزار نیکلاس دوم، میان گروه‌هایی که خواستار رهبری آینده روسیه بودند، رقابتی شکل گرفت که در انتها به جنگی خونین و بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ اروپا منجر شد.

۸- جنگ داخلی چین
شمار تلفات: ۸ میلیون نفر
زمان: ۱ آگوست ۱۹۲۷ تا ۲۲ دسامبر ۱۹۳۶ و ۳۱ مارس ۱۹۴۶ تا ۱ مه ۱۹۵۰
طرفین درگیری: دو حزب ناسیونالیست و کمونیست چین
جنگ داخلی چین نتیجه عدم توافق میان طرفداران دو حزب سیاسی چین، ناسیونالیست‌ها و کمونیست‌ها بود. نتیجه این جنگ، ایجاد دو ایالت حکومتی مجزا شد؛ جمهوری چین که در تایوان و جزایر دورافتاده چین حکومت می‌کند و جمهوری خلق چین که در سرزمین اصلی چین حکومت می‌کند.
۷- جنگ جهانی اول
شمار تلفات: ۱۵ تا ۲۱ میلیون نفر
زمان: ۲۸ جولای ۱۹۱۴ تا ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸
طرفین درگیری: نیروهای متحدان و مرکزی
جنگ با ترور آرشیدوک فرانتس فردیناند اتریش که وارث تاج‌وتخت اتریش-مجارستان بود، آغاز شد. یک سلسله اتفاقات باعث شد تا سایر کشورهای اروپایی از یکی از طرفین حمایت کنند و وارد جنگ شوند. نیروهای مرکزی شامل آلمان، اتریش-مجارستان، امپراتوری عثمانی و بلغارستان بود. نیروهای متفقین شامل کشورهای بیشتری از جمله امپراتوری بریتانیا، امپراتوری روسیه، فرانسه و صربستان بود که بعدها ایتالیا، ژاپن و ایالات متحده آمریکا نیز به آن‌ها پیوستند.

۶- شورش آن لوشان
شمار تلفات: ۱۳ تا ۳۶ میلیون نفر
زمان: ۱۶ دسامبر ۷۷۵ تا ۱۷ فوریه ۷۶۳
طرفین درگیری: سلسله یان و سلسله تانگ
این شورش با استقرار سلسله یان آغاز شد؛ زمانی که ژنرال آن لوشان خود را امپراتور چین شمالی اعلام کرد. پس از ۸ سال، پادشاهی وی سقوط کرد؛ اما شورش پس از مرگ آن لوشان توسط پسر و جانشینش ادامه پیدا کرد. ۳ نسل طول کشید تا امپراتورهای تانگ توانستند شورش را کامل سرکوب کنند.
۵- فتح چینگ توسط مینگ
شمار تلفات: ۲۵ میلیون نفر
زمان: ۱۶۱۸ تا ۱۶۸۳
طرفین درگیری: سلسله چینگ و سلسله مینگ
 اوایل دهه ۱۶۰۰، سلسله مینگ بر سلسله چینگ غلبه کرد. یکی از رهبران سلسله چینگ از سلسله مینگ خواست تا مالیات پرداخت کند. با این حال، سلسله مینگ از این درخواست خوشش نیامد و جنگ آغاز شد.

۴- استعمار اروپا در آمریکا
شمار تلفات: ۸.۴ الی ۱۳۸ میلیون نفر
زمان: ۱۴۹۲
طرفین درگیری: اروپایی‌ها و بومی‌های آمریکا
پس از اکتشاف آمریکا توسط کریستف کلمب در قرن پانزدهم، اسپانیا و پرتغال تسخیر و استعمارهای خود را آغاز کردند. مردم بریتانیا، هلند، اسکاتلند، روسیه و پادشاهی‌های دیگر از دیگر افرادی بودند که مهاجرت به این قاره را آغاز کردند.
عوامل بسیاری در مرگ‌های ناشی از مهاجرت افراد به آمریکا دخیل بودند. علاوه بر خشونت فاتحان اروپایی، بیماری‌های زیادی شیوع یافتند که باعث از بین رفتن جمعیت بومی آمریکا شدند.
۳- فتوحات و تهاجمات قوم مغول
شمار تلفات: ۳۰ تا ۴۰ میلیون
زمان: ۱۲۰۶تا ۱۳۳۷
طرفین درگیری: امپراتوری مغول و مناطق اطراف آن
فتوحات قوم مغول بعد از فتوحات بریتانیا، گسترده‌ترین فتوحات تاریخ بشریت و بزرگ‌ترین امپراتوری هم‌مرز کره زمین است. این فتوحات با روی کار آمدن چنگیز خان آغاز شد و کل آسیا به‌ جز جنوبی‌ترین قسمت‌ آن و شرق اروپا را در برگرفت. در نهایت این امپراتوری تا پایان قرن ۱۳ به بخش‌های جداگانه تبدیل شد.


۲- شورش تایپینگ
شمار تلفات: ۲۰ الی ۱۰۰ میلیون
زمان: دسامبر ۱۸۵۰ تا آگوست ۱۸۶۴
طرفین درگیری: سلسله چینگ و هزاره مسیحی
در شهری به نام جیتیان، مردی به نام هونگ ژی‌کوآن خود را برادر کوچک‌تر عیسی مسیح و پادشاه خاندان تایپینگ خواند. جامعه خداپرست وی مورد حمله مقامات محلی سلسله چینگ قرار گرفت. این موضوع باعث آغاز جنگ‌های داخلی شد. تا سال ۱۸۵۶، یک ارتش محلی به نام ارتش شیانگ توانست از طرف امپراتوری چینگ، تایپینگ‌ها را شکست دهد. در نهایت در سال ۱۸۶۴، پسر هونگ در حالی که در حال آغاز شورش دیگری بود، دستگیر شد.

۱- جنگ جهانی دوم
شمار تلفات: ۶۵ الی ۸۵ میلیون نفر
زمان: ۱ سپتامبر ۱۹۳۹ الی ۲ سپتامبر ۱۹۴۵
طرفین درگیری: نیروهای متحدان و محور
جنگ جهانی دوم مرگبارترین جنگ تاریخ بشریت نام گرفته است. این جنگ، بیشترین میزان مرگ و میر را داشت. جنگ جهانی دوم با حمله آلمان به لهستان و پس از اعلام جنگ توسط آلمان نازی به فرانسه و انگلستان آغاز شد.
در آسیا، ژاپن در حال جنگ با چین بود و می‌خواست بر آسیا و اقیانوس آرام غلبه کند. پیشرفت‌های خصمانه آلمان، ایتالیا و ژاپن که نیروهای محوری را تشکیل می‌دادند، غیر قابل توقف بود. بریتانیای کبیر، فرانسه و لهستان و بعدها ملت‌های مشترک‌المنافع بریتانیا به مقابله با نیروهای محوری پرداختند.



منبع
۹۵/۰۵/۱۶
امیرحسین جوادزاده

آریانت

آسیاتک

اینترنت پرسرعت